Kısırlık Tedavisi Adana

Kısırlık Teşhisi ve Değerlendirme

Bir yıldır haftada 2-3 kez birlikte olup çocuk istemenize rağmen gebe kalamıyorsanız artık kısırlık konusunda deneyimli bir hekimden destek alma vaktiniz gelmiştir. Çünkü düzenli olarak haftada 2-3 kez birlikte olan üreme konusunda sağlıklı çiftlerin %80′i bir yıl içinde % 90'ı ise 18 ay içinde gebe kalır. Çocuk sahibi olmak isteyen çiftin sorunları ilk muayene ve tetkiklerin sonucunda tespit edilir ve bu tespitler sonucu aşağıda yazılı olan tanılardan biri konulur.

Kadından Kaynaklanan Kısırlık Nedenleri

1) Yumurtlama ve Hormon Bozuklukları

Özellikle düzenli adet göremiyorsanız yumurtlamıyor olabilirsiniz. Özellikle adet gecikmeleri yada sık sık düzensiz adet görüyorsanız yumurtlama bozukluğundan şüphelenmeniz gerekir. Hipogonadotropik hipogonadizm denen bir hastalıkta ise beyinden yumurtalıkları uyarıcı hormon salgısı doğuştan olmadığı için yumurtalıklar çalışmaz ve yumurtlama olmaz.hormonal tahlilleriniz ve ultrasonografi ile yumurtlama durumunuz anlaşılabilinir.

2) Tüplerin Tıkalı Yada Hasarlı Olması

Enfeksiyon geçirmeniz geçirilmiş ameliyatlar çikolata kisti kazalar sonucu geçirilmiş travmalar gibi bir çok nedenden dolayı tüpleriniz kapalı olabilir.rahim filmi çekilerek tüplerinizin açık olup olmadığı anlaşılabilinir.

3) Çikolata Kisti,Endometriozis

Kist içindeki sıvının rengi çikolata rengine benzediğinden halk arasında çikolata kisti diye tanınır. Ne yazıkki bu kistler çikolata gibi tatlı ve mutluluk verici değildir.bu kistler tek taraflı yada iki taraflı olabilir.yaptığı lokal ve hormonal tahribatlardan dolayı tüplerde yapışıklık ve tıkanıklıklara, yumurta rezervinizin ve kalitesinin azalmasına neden olur ve embriyonun rahme tutunmasını zorlaştırır. Gebeliğin düşmanıdır. Öyleki vücutta gebelik oluşmasını istemez gebelik oluştuğunda da normale göre daha fazla düşük riski olur. Endometriozisin nasıl oluştuğu henüz kesinleşmemekle beraber genetik faktörlerin rolünün büyük olduğu bilinmektedir. Tanı ultrasonografi ve laparoskopi ile konulup ilaç ve cerrahi tedavi seçenekleri vardır.

4) Rahim ve Rahim Ağzı Problemleri

Rahmin iç bölgesine endometrium adı verilir.embriyo buraya gömülüp tutunur ve beslenip büyümeye başlar.Rahimin içinde yer işgal eden polip,myom ve benzeri oluşumlar embriyonun rahme tutunmasını engelleyebilir.Bundan başka olarak rahim içinde perdeler,yapışıklıklarda embriyonun tutunmasını ve büyümesine engel olabilir.tanıda ultrasonograsi ve rahim filmi yardımcı olur.Tedavide histereskop adı verilen kameralı cihazla rahimin içi görüntülenip, operasyon yapılır tecrübeli ellerde yapışıklıklar, perde,myom ve polipler alınabilinir.

5) İleri Yaş, Erken Menopoz, Düşük Yumurtalık Rezervi

Yaş gebe kalma yeteneğiyle direk orantılıdır.vücüdumuz gibi yumurtalıklarda yaşlanır.bir kadında yaş ilerledikçe yumurta sayı ve kalitesi düşer.özellikle 42 yaş sonrası gebelik ihtimalleri çok düşer.bazende erken menopoz dedğimiz 40 yaş altı bayanlarda menopoza girme durumu olur. Bu hastaların gebelik ihtimaller ileri yaşta menopoza giren kadınlara göre daha fazladır. Bunun sebebi yaşının genç olmasından kaynaklanan yumurta kalitesinin iyi olmasındandır. Tedavide yumurta uyarıcı vitamin ve iğneler kullanılarak kaliteli yumurta elde edilmeye çalışılır.

Erkeklerden Kaynaklanan Kısırlık Nedenleri

1) Sperme Bağlı Nedenler

Normal bir sperm testinde sperm sayısı mililitrede en az 15 milyon olmalıdır bu sayıdan az olduğunda gebelik oluşmayabilir.tahlilde spermin hiç bulunamaması yani 0 sayısı saptandığında bu durum AZOOSPERMİ olarak adlandırılır. Tahlilde sperm hiç yoksa doğal olarak gebelik olmaz.sperm sayısının azlığı yada sıfır olmması duruundaöncelikle üroloji uzmanı tarafından muayene ve ultrasonografi yapılır. Hormon tahlilleri gerektiğinde genetik tahliller yapılır. KLEİNEFELTER SENDROMU nda doğuştan 47 XXY kromozumuna sahiptir bu hastalarda testis dokusu sperm üretemez. Bundan başka Y kromozumunda azf a azf b azf c denilen bölgelerin silinmesi olursa yine azoospermi olabilir.bu hastalara Mikro TESE denilen özel bir yöntemle mikroskop altında testislerde sperm aranır bulunan spermler yumurtanın içine zerk edilerek embriyo oluşturulur.

Normal bir sperm tahlilinde ileri doğru hareket eden sperm yüzdesi %32 dir gebelik oluşması için önemli olan ileri hareketli spermlerdir. Hareketli sperm yüzdesi daha düşük olduğunda sperm yumurtaya ulaşamaz ve döllenme dolayısıyla gebelik oluşmaz. KARTAGENER SENDROMU nda spermlerin hareketini sağlayan kuyruklar çalışmaz Normal bir sperm tahlilinde spermlerin en az yüzde 4 ü normal şekilli olmalıdır. Ama genel olarak çocuğu olan erkeklerde bile yüzde 4 normal sperm olmayabilir. Yani şekil bozukluğu bazı çeşitleri dışında ciddi problem olmamaktadır. Gebelik oluşmasını etkileyen şekil bozukluklarının başlıcaları globozoospermi (akrozom yok) megalohead(büyük kafalı),pinhead(başı yok),stumptail(kısa künt kuyruklu). Bazı enfeksiyonlar ve travmalar da sperm sayı hareket ve şeklini etkiler.

2) Ereksiyon Problemleri

Özellikle ilerlemiş şeker hastalığında ve psikolojik rahatsızlıklarda ereksiyon problemi yaşanabilmekte dolayısıyle sağlıklı cinsel birleşme olamamaktadır. Prostat ameliyatı olanlarda ve şeker hastalığında ereksiyon olsa bile retrograd ejakulasyon denilen geriye boşalma yani idrar torbasına boşalma gerçekleşebilmektedir. Bunun nedeni sperm kanalıyla idrar kanalının ortak noktasından sperm dışarıya çıkamayıp mesaneye gitmektedir.

3) Hormonal Nedenler

Kadınlarda olduğu gibi erkeklerde de hormonlar önemlidir. Eğer doğuştan veya sonradan olabilen beyin hipofiz aksından salgılanan hormonların seviyelerinde bozulma olursa sperm üretimi gerçekleşemez.

Erkekler için önemli olan hormonlar: Testosteron, FSH, LH prolaktin'dir.

KISIRLIK TEDAVİSİ ADANA SORULARI
  • S
    SİN***27.06.2021

5 yıldır evliyim her yolu denedik çocuk olmadı hastanelere gittik tahliller yaptılar hiç bir sıkıntı yoktur dediler ama yinede cocugumuz olmadı

DR. FATİH ADANACIOĞLU

Kısırlık bir çok yönüyle ele alınması gereken kompleks bir durumdur. Yaptırmış olduğunuz tüm tahliller ile muayeneye gelirseniz yardımcı olmaya çalışırız.